Nieuws & media

Podcasts voor ouders van jongeren en kinderen die vastlopen op school

Kinderen en jongeren die vastlopen op school krijgen vaak een label opgeplakt om school te ontlasten. Hoe kun je dan toch je kind helpen? Mirjam en Anne-Marie vertellen daarover:

Ouders zitten vaak met hun handen in het haar als hun kind vastloopt op school. Misschien doet het je ook nog aan je eigen schooltijd denken. Kinderen die conceptueel denken passen in ieder geval nog steeds niet in ons schoolsysteem en hebben vaak andere tools en tips nodig om toch de benodigde resultaten te kunnen behalen. Hoe ga je daar als ouder mee om en wat kun je voor hen doen? Mirjam van Beekum en Anne-Marie Hartmann werken beiden als coach voor kinderen en jongeren en geven tips in de nieuwste podcast nummer 64:

Luister onze podcasts op ons Soundcloud-kanaal. Je kunt ze ook beluisteren op Spotify, I-Tunes of via Twitter!

Wie schrijft, die blijft! - Nieuwsbrief juni

We hebben weer een nieuwe nieuwsbrief met schrijftips, tips voor jongeren en ouders, een nieuwe opleiding voor docenten en hun collega's en nog veel meer. Veel leesplezier!
Klik hier!

Nieuwsbrief juni

Nieuwe podcast over plaatjesdenken en laag opgeleid zijn, nummer 61 alweer!

School lukte niet vroeger en daarom heeft Ed weinig opleiding gehad. Zijn loopbaan zou heel anders verlopen zijn als hij toen wist wat hij nu weet: dyslectici denken en leren anders! Luister naar dit filosofische gesprek over onderwijs, een betere medewerker worden en de voordelen van coaching voor volwassenen:

 

Ed heeft 35 jaar als verhuizer gewerkt en kwam elke dag zijn dyslexie tegen, ook al hoefde hij niet te schrijven. Het anders zijn en zich anders voelen was altijd aanwezig. Nu weet hij dat dit komt door het denken in beelden en niet in woorden en de hoge snelheid waarmee hij denkt. Het zorgt er zelfs voor dat hij in zijn huidige baan als mechanical engineer toch achter zijn laptop gaat zitten om zijn kennis op te schrijven.

Luister onze podcasts op ons Soundcloud-kanaal. Je kunt ze ook beluisteren op SpotifyI-Tunes of via Twitter!

Webinar 13 september 2022 via Zoom

Lezing-Dyslexie-veel-mogelijkheden-kleinWil je meer weten over dyslexie en het conceptuele denken?  Wil je weten waarom faalangst conceptueel denkers dubbel treft? 

Meld je dan aan voor de Lezing op dinsdagavond 13 september 2022. De lezing start om 19.00 uur en duurt tot 21.00 uur en kost € 10,00 p.p. Mail ons. 

Je kunt de lezing bijwonen via Zoom vanuit je stoel thuis.

Deze lezing is interessant voor alle conceptuele denkers, voor mensen die merken dat er mensen zijn die een andere logica hebben dan zijzelf en/of mensen met dyslexieADHDADDautismedyscalculie en/of hoogbegaafdheid.

Klik hier voor meer informatie over de lezing zelf.

Jan Anne vertelt over zijn ADD en zijn Neurodiversiteitsnetwerk op het werk

Vertel je op je werk wel of niet dat je ADD hebt? Jan Anne heeft daar een heel eigen tactiek in ontwikkeld:

Dat mensen met ADD langzame denkers zijn en zich niet goed kunnen concentreren, is een mythe. Volgens Jan Anne zijn mensen met ADD conceptuele denkers die een enorme gedachtestroom hebben en op heel veel velden aan het schaken zijn. Zoveel velden dat hij in het verwoorden ervan al gauw verzand. Perfectionisme speelt hierin een grote rol. Jan Anne heeft op zijn werk een netwerk opgericht om meer mensen zoals hij te ontmoeten en elkaar daarin te kunnen ondersteunen. Daarover en meer vertelt hij in deze podcast.

Ken je onze nieuwe blog al: Hoe bestaat het!?

Sjan VerhoevenDegenen die Sjan kennen weten dat ze zich nogal eens over dingen kan opwinden. Dat resulteert in een nieuwe blog van Sjan: Hoe bestaat het!? We hebben daar een aparte pagina op onze website voor ingericht. Lees hier wat Sjan zo aan het hart gaat.

Dyslectische kinderen met migratieachtergrond achtergesteld!

In een schokkend onderzoek heeft Machil Deinum aangetoond dat dyslexie bij kinderen met een migratie-achtergrond nauwelijks wordt ontdekt. Daardoor krijgen zij ook niet de begeleiding die nodig is. 

In onze meeste recente podcast - nummer 56 - kan Gül  precies vertellen wat het verschil is tussen het hebben van dyslexie of een taalachterstand. Als vrouw met een migratie-achtergrond is haar dyslexie vroeger nooit gezien. Gül is van Turkse afkomst en heeft 40 jaar moeten vechten om te komen waar ze nu is. Haar verhaal is een mooie aanvulling op de podcast van Machil. Luister hier zijn podcast:

Machil is zelf ook dyslectisch en heeft zich door het schoolsysteem heen geworsteld. Het heeft zijn blik op het onderwijs voorgoed veranderd. Nu werkt hij er zelf in en is nauw verbonden met Studeren Plus: een programma dat moet zorgen voor inclusief onderwijs, diversiteit dus!

Klik hier om zijn onderzoek te lezen! Klik hier voor zijn reactie op uitspraken van Anna Bosman.

Podcasts over stress, het kleine kind in jou en aangepaste conceptueel denkers

 

 

  • Ieder mens heeft wel een klein kind in zichzelf. Een klein kind dat in spannende situaties in het heden onze stressreacties bepaalt en regisseert.
  • Gertrudie en Sjan vertellen hierover in podcast 52.

 

  • Er is een derde groep denkers wanneer je mensen zou onderverdelen in conceptueel denkers en lijndenkers: de Aangepaste Conceptueel Denker! Wat is dat en ken jij ze ook in je leven?
  • Gertrudie en Sjan vertellen hierover in podcast 50.

Lees ook onze nieuwsbrief hierover! Klik hier.Wij publiceren onze podcasts op ons Soundcloud-kanaal. Je kunt ze ook beluisteren op SpotifyI-Tunes of via Twitter!

De inspiratie van Sjan Verhoeven

Sjan VerhoevenHet onderwijs sluit onvoldoende aan op de conceptuele manier waarop veel dyslectici denken. Zij worden te weinig ingezet en aangesproken op hun kracht en kwaliteiten en krijgen niet de kans om te shinen, aldus Sjan Verhoeven. 

Lees hier het interview met Sjan, waarin ze vertelt hoe zij adolescenten en volwassenen met dyslexie begeleidt.

Dit artikel is verschenen in Nieuwsbrief 19 van het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie in september 2020. Klik hier voor het artikel.

Wil je meer artikelen lezen? klik hier.

Hoe wordt het plezier in lezen verknald?

Waarom lezen zo weinig jongeren én volwassenen? Hoe wordt ons plezier in lezen verknald? Arjen Lubach legt het uit:

Een filmpje niet alleen herkenbaar voor dyslectici, maar zij hebben er wel vaak het meeste last van en denken dan dat ze niet kunnen lezen. Niets is minder waar!

Wil jij het plezier in het lezen terug? Lees hier meer over snellezen.

Dyslexie 360

Dyslexie-360Geen mooier moment om dit nieuwe en positieve boek te lanceren dan tijdens de DAG VAN DYSLEXIE van 5 oktober 2019 jl. Een dag die zelf ook mooi, inspirerend en positief was.
Rod Nicolson, wetenschapper en de auteur van Positive Dyslexia, was erbij om zijn in het Nederlands bewerkte boek te helpen lanceren. Nel Hofmeester heeft in samenwerking met Irene Besnaard-van Baaren en Kees van den Bos de vertaling en bewerking gerealiseerd omdat zij in Positive Dyslexia lazen wat zij al vele jaren, werkend met dyslectici, zagen: naast de negatieve symptomen ook positieve en aantoonbare kwaliteiten van dyslectici. Roderick Nicolson onderbouwde dit met eigen wetenschappelijke onderzoeken, aangevuld met andere (grootschalige) onderzoeken. Dyslexie360 geeft een totaalbeeld van dyslexie in al zijn aspecten: de zwakke en de sterke kanten, de belangrijke rol van het onderwijs en de invloed van dyslexie in de levensloop. We zijn enorm trots op Nel en haar team dat dit belangrijke boek nu ook in het Nederlands te lezen is.

Wil je het boek bestellen? Klik hier.

Dyslexie als Kans!

Dyslexie-als-kansEindelijk is het vertaald: het baanbrekende boek van Eide en Eide dat in hetzelfde jaar is uitgekomen als ons tweede boek "Dyslexie: stoornis of intelligentie!" en eenzelfde visie op dyslexie presenteert! Onder de titel "Dyslexie als kans" heeft de HOI Foundation dit boek laten vertalen, een boek dat is geschreven door twee neurowetenschappers die jarenlang onderzoek hebben gedaan naar dyslexie. Ze laten zien hoe dyslecten cognitieve eigenschappen hebben die juist vele kansen kunnen bieden. 

Bestel het door hier te klikken.

Door de website meer rust en begrip

praktijkveerhaalOp 15 juni werd dit bericht op onze Facebook pagina geplaatst:

"Ik wil graag mijn waardering uiten voor jullie geweldige werk.
Sinds 3 weken ben ik er, dank zij deze site, achter gekomen dat ik dyslexie heb. Ik ben nu 60 jaar en heb mijn hele leven geworsteld met de verschillen die mijn manier van denken met zich mee brengt. Nooit begrepen. Het verhaal van mijn leven te lezen en te zien in de brochure en de filmpjes van Sjan waren een echte openbaring en heeft me begrip en rust gegeven.
Dank jullie wel. Hartelijke groet, Chiel"

Nieuwe website voor ALLE conceptuele denkers


Dyslexie-conceptueel-denken.jpgVoor alle conceptuele denkers, met of zonder label, hebben wij een nieuwe website: www.geniaaloprechts.nl. Een website vol informatie, filmpjes en een nieuw trainings- en coachaanbod. Dus of je nu ADHD, ADD, dyscalculie, autisme heeft of hoogbegaafd bent of gewoon een conceptueel denker zonder label, dan is deze website speciaal voor jou gemaakt. 

Nieuw record snellezen: 3460 woorden per minuut!

Einstein-fiets-dyslexie-mindmappen-stift-plaatjeAl na 1,5 uur oefenen tijdens een coachgesprek "Effectief werken met dyslexie" heeft een 54-jarige directeur van een intermationaal bedrijf ons laatste record snellezen gebroken. Zijn beginsnelheid was 288 woorden per minuut. Dit is de gemiddelde leessnelheid. Zijn eindsnelheid ligt nu op 3460 woorden per minuut. Dat is 13 keer zo snel. Hij kon van de gelezen tekst 4 keer zoveel navertellen als in het begin. Zo zie je maar dat ook als je al wat ouder bent, de hersenen nog heel flexibel zijn.

Lees hier meer over snellezen.

Engels boek nu ook in Kindle editon!

De vertaling van ons tweede boek "Dyslexie: stoornis of intelligentie!" is nu verkrijgbaar bij Amazon! Het boek heeft een nieuwe titel gekregen: "Move Forward with Dyslexia!
Dismiss the label, dissolve fear of failure, discover your intelligence, deserve success."

Sinds eind maart 2016 is het boek nu ook als E-book verkrijgbaar in de Kindle edition van Amazon! Hier zijn we heel trots op.