website element

Training 'Effectief werken met dyslexie'

Inhoud van de training:

  • wat is dyslexie en hoe werkt een dyslectisch brein;
  • de gevolgen van uw dyslexie voor de dagelijkse praktijk;
  • effectief communiceren en uzelf presenteren;
  • orde en timemanagement strategieën;
  • overlevingsstrategieën, faalangst en zelfvertrouwen;
  • snelleestechnieken (speed reading) en methodes om informatie beter te kunnen reproduceren;
  • alternatieve schrijfstrategieën speciaal voor dyslectici;
  • meervoudige intelligentietest;
  • de specifieke talenten en kwaliteiten van u als dyslecticus en als mens.

Resultaten:

Aan het einde van de training:

  • leest men minimaal 2x sneller dan voorheen;
  • kan men beter communiceren en zichzelf beter presenteren, zodanig dat collega's hem/haar direct begrijpen;
  • heeft men handvatten om het werk of de studie beter te organiseren;
  • onthoudt en reproduceert men meer en sneller informatie dan voorheen;
  • kan men het schrijfwerk beter ordenen en gemakkelijker uitvoeren;
  • kent men de ins en outs van het mind-mappen;
  • ervaart men dyslexie niet langer als een obstakel;
  • kent men zijn/haar specifieke kwaliteiten als dyslecticus en weet hoe men deze gericht in zijn/haar werk en/of studie in kan zetten;
  • kan men het werk en/of de studie met meer zelfvertrouwen uitvoeren;
  • kan men zich beter concentreren.

Praktische informatie:

De training bestaat uit: 

  • een intakegesprek van 1,5 uur
  • de training van 4 hele dagen van 9.00 tot 17.30 uur
  • een terugkomgesprek van 1,5 uur na minimaal 1 maand

De training wordt gegeven in groepen van maximaal 4 personen en is inclusief lunch.

Meer info / aanmelden

Reacties van deelnemers, waaronder een kaartje na afloop:

kaartje-4-daagse-trainingICT-specialist, 45 jaar:

Het is fijn om zo'n training in zo'n klein groepje te doen. Na een dag ken je elkaar al door en door en door de intimiteit die dan ontstaat heb ik heel veel over mijzelf geleerd. Ik heb direct na de training een white-board voor op mijn werkkamer gekocht en maak daar continu mindmaps op. Ik ben weer gaan studeren in een richting waarin ik al mijn talenten kwijt kan: Kunstmatige intelligentie. Ik heb er heel veel plezier in en ga mij ook in mijn werk veel meer richten op datgene wat ik echt leuk vindt. Ik ben veel meer ontspannen en geniet nu van wat ik doe!"

Reactie op Facebook van 30-jarige vrouw:

Vorig jaar mei 4-daagse gevolgd bij Sjan Verhoeven. Het heeft mijn leven een stuk lichter en leuker gemaakt. Deze 4 dagen waren hartstikke leuk, leerzaam en ik kreeg veel handvaten om thuis mee verder te gaan. Wat een eye-opener om dyslexie als een gave te zien en daarmee juist met mijn dyslexie, mij nog krachtiger te voelen. Ik zou mijn dyslexie niet meer willen missen!"

Bureau-manager, 35 jaar:

Had ik dit maar eerder geweten, dan was ik hier eerder naar toe gekomen. Hier vallen euro’s i.p.v. kwartjes! En dan heb ik alleen nog maar een intakegesprek gehad.”

Communicatie-adviseur, 28 jaar:

Ik weet al heel lang dat ik dyslectisch ben, maar wat het precies is, dat is me nooit verteld. Wel dat ik een dromer ben en dat ik niet luister en onduidelijk ben als ik vertel wat ik vind of denk. Nu, na 4 dagen intensieve training bij Dynamika, weet ik hoe dat denkproces gaat, dat ik snel linken leg en in mijn hoofd al aan het werk ben zodra iemand mij een opdracht geeft. Daardoor raak ik ook snel afgeleid, maar nu kan ik mezelf corrigeren en bij de les houden. Ook weet ik nu waarom ik soms zo snel geraakt ben als ik kritiek krijg. Door dit inzicht ben ik minder snel uit balans en kan ik hier helderder op reageren. Het werkt echt, want door gewoon te doen wat ik in de training heb geleerd, sta ik anders in mijn werk, reageer ik anders en reageren mensen anders op mij. Dat is zo fijn."

Zelfstandig ondernemer, 38 jaar:

Na de training ben ik veel rustiger geworden. Mijn grootste probleem was dat ik altijd in conflictsituaties terecht kwam en nooit kreeg wat ik wilde of verwachtte. Nu weet ik hoe dat komt. Als ik nu tegenover een klant of collega zit, kan ik luisteren naar wat de ander zegt zonder het direct negatief in te vullen. Iets wat ik altijd wel deed vanwege mijn eigen dyslexie en het lage zelfbeeld dat daar aan verbonden was. Nu ik dat niet meer hoef te doen, geeft dit zo'n rust en wijsheid. Nu kan ik echt zaken gaan doen."

Timmerman, 30 jaar:

Ik las nooit en als ik moest lezen raakte ik steeds gefrustreerd. Voor de training begon had ik nog nooit een boek gelezen en dit weerhield mij er ook van om door te leren. Aan het begin van de tweede trainingsdag stond ik bij de bushalte en merkte dat ik spontaan de tekst bij een advertentie las. Dat was helemaal nieuw voor mij.”

Toen hij dit in de groep vertelde, lachte hij breeduit.

Commercieel Binnendienst medewerker, werkloos, 58 jaar:

Bedankt voor de fijne training van vorige week. Deze dendert nog wel even voort. Het is plezierig om zoveel inzichten te hebben en hoe alles zo in zijn werk gaat. Nu aan de gang om een stukje te schrijven voor de website. Het gaat er niet om waarover, wat en hoe je het schrijft, als je maar schrijft! Dan laat je het gevoel los dat dat je het niet kan. Op latere leeftijd kwam ik er achter dat ik last heb van dyslexie. Ik denk dat ik vroeger niet echt de rust heb gehad om te leren en te schrijven. Na de 4-daagse en een aantal losse gesprekken voelde mij steeds sterker worden door de handvatten die ik gekregen had en waar ik verder mee kon. Het beste dat ik van jullie training heb meegenomen is het schrijven van een brief. "Dyslectici denken in de oplossing maar vergeten de inleiding, het middenstuk en de afsluiting. Daarnaast hebben zij iets meer tijd nodig. Goed om te weten dat dit zo werkt. Als ik nu terug kijk op het schijven is het een heel stuk verbeterd."