website element

Effectief studeren met dyslexie

Inhoud:

In deze coaching kunnen de volgende onderwerpen aan bod komen:

  • wat is dyslexie en hoe werkt een dyslectisch brein;
  • de gevolgen van je dyslexie voor de dagelijkse praktijk;
  • meervoudige intelligentie test;
  • overlevingsstrategieën, faalangst en zelfvertrouwen;
  • snelleestechnieken (zie filmpje!) en methodes om informatie beter te kunnen onthouden en opschrijven;
  • alternatieve schrijfstrategieën speciaal voor dyslectici;
  • effectief communiceren en jezelf presenteren;
  • ordenings- en timemanagement strategieën;
  • de specifieke talenten en kwaliteiten van jou als dyslecticus en als mens.

Resultaten

Aan het einde van de coaching:

  • lees je minimaal 2x sneller dan voorheen;
  • heb je inzicht in jouw manier van informatieverwerking als dyslecticus;
  • onthoud en reproduceer je meer en sneller informatie dan voorheen;
  • kun je werkstukken beter ordenen en gemakkelijker uitvoeren;
  • ken je de ins en outs van het mind-mappen;
  • kun je beter uit je woorden komen en jezelf beter presenteren;
  • ken je de oorzaak van je faalangst en weet je hoe je daarmee om kunt gaan;
  • heb je handvatten om je studie beter te organiseren;
  • zul je de dyslexie niet langer als een obstakel ervaren;
  • kun je jouw studie met meer zelfvertrouwen uitvoeren;
  • kun je je beter concentreren.

Voor wie?

Deze coaching is voor leerlingen en scholieren in het middelbaar onderwijs, voor studenten van het MBO, het HBO of Universiteit, kortom voor iedereen die vanwege zijn of haar dyslexie vastloopt op school, in studie of opleiding.

Praktische informatie:

  • gesprekken van 1,5 uur;
  • je kan alleen komen, maar je mag ook je ouder(s), verzorger(s) of een begeleider meenemen;
  • betalen: per gesprek of een traject van bijvoorbeeld 10 gesprekken;
  • de frequentie van de gesprekken is in overleg.

Meer info / aanmelden

Reacties van deelnemers:

MBO leerling, teruggezet van MBO-4 naar MBO-3, 15 jaar:

Mijn verslagen waren te slecht en daarom ben ik teruggezet. Dat was een grote teleurstelling want ik had verder wel allemaal goede punten. Ik ben samen met Sjan naar mijn verslagen gaan kijken en we hebben het vooral over de structuur en opzet ervan gehad. Nu snap ik wat ik al die tijd verkeerd heb gedaan en al kan ik daarmee mijn degradatie niet terugdraaien, het is toch leuker op school geworden. Ik weet nu namelijk dat het niet aan mijn intelligentie ligt en ga mij er op richten om uiteindelijk toch mijn MBO-4 ga halen. Sterker nog, hierna wil ik naar het HBO. Dat kan ik best."

Student Bedrijfskunde:  24 jaar:

Allereerst zou ik jullie graag willen bedanken uit de grond van mijn hart, jullie werk is fantastisch en heeft mij zo enorm geholpen dat ik op dit moment gelukkig ben. Een mooier cadeau aan mezelf heb ik me niet kunnen geven! Ook heb ik me al vele malen bevoorrecht gevoeld om andere mensen te helpen in hun dyslexie worstelingen; door ze door te verwijzen naar jullie website, boek en of praktijk. 

Ik heb met name geleerd hoe mijn hersenen functioneren en hoe ik mijn gedachten kon vertalen zodat het begrijpelijk werd voor niet dyslectici (ofwel het huidige schoolsysteem). Daarnaast bleek ik ook flink last te hebben van passieve faalangst, eindelijk begreep ik waarom ik wél uren voor mijn studieboeken kon zitten (ik wilde heel erg graag) maar het niet voor elkaar krijg om ook maar één zin te lezen (zat een voor mij toen onbekende blokkade)."

Student, 22 jaar, uit een e-mail 4 maanden na de training:

Ik heb het studiejaar goed afgesloten en ik ben toegelaten tot de masteropleiding van twee jaar!
Dat is wel weer een mijlpaal die ik wel leuk vind om jou te melden! Het gaat goed met mij, mede doordat ik de bij jullie geleerde steuntjes toepas. Prioriteren, los laten van controle over een situatie, etc. Gas geven waar nodig en remmen als de situatie het toelaat! Niet alles 300%! En nog veel meer hoor ;-) Volgend studiejaar ga ik ook een stage lopen bij een erg leuk bureau. Die heb ik al in de pocket! Ik heb er veel zin in."