Lezen is ook voor dyslectici weggelegd!

Sjan-geeft-een-lezing-2017Lezing - 's avonds - 15 februari 2018;

  • in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam (vlakbij het Centraal Station);
  • voor iedereen die belangstelling heeft.

Veel dyslectici hebben al van jongs af aan het plezier in lezen verloren omdat zij te langzaam lezen of het gevoel hebben dat kennis aanleren niet voor hen is weggelegd. Dat is jammer, want ook in deze tijd functioneren nog steeds veel dyslectici op een niveau dat veel lager is dan zij qua intelligentie aan zouden kunnen.

Behalve dat dyslexie nog steeds niet goed begrepen wordt door menig deskundige én dyslecticus, wordt er ook nog veel te weinig gebruik gemaakt van technieken die het dyslectici wél mogelijk maakt om sneller te lezen, beter te schrijven en helderder te communiceren. Technieken die passen bij de andere manier van denken die kenmerkend is voor mensen met dyslexie (en voor mensen met AD(H)D, dyscalculie, autisme en hoogbegaafdheid). Die andere manier van denken maakt ook dat dyslectici over het algemeen goed zijn in het vinden van oplossingen, creatief zijn, kunnen improviseren en situaties goed kunnen overzien.

Inhoud van de lezing:

Sjan Verhoeven gaat in deze lezing in op:

  • wat is dyslexie?
  • hoe werkt een dyslectisch brein en wat is conceptueel denken;
  • specifieke talenten van dyslectici;
  • hoe kunnen dyslectici sneller leren lezen?
  • hoe de vermindering van faalangst het leesplezier verhoogt.

Praktische gegevens:

  • Wanneer: donderdagavond 15 februari, 19.30 uur - 21.00 uur;
  • Waar: Openbare Bibliotheek Amsterdam, Oosterdokskade 143 (10 minuten lopen vanaf Amsterdam CS);
  • Welke zaal: Haasse/Vestdijkzaal, 6e etage;
  • Prijs: € 7,50; stadspas of OBA-pas € 3,75 ;
  • Kaartjes: te koop bij klantenservice begane grond of via de website van de OBA;
  • Voor wie: Voor dyslectici, ouders van dyslectische kinderen. Professionals die dyslectici begeleiden, mensen uit het onderwijs en verder voor iedereen die geïnteresseerd is.

De kaartjes kun je van tevoren bestellen via de website van het OBA wanneer je een OBA-account hebt. Als je dat niet hebt, kun je de kaarten bij de klantenservice op de Begane Grond kopen op de avond zelf of wanneer je eerder de Bibliotheek Amsterdam bezoekt.

Kaartje bestellen? Klik op deze link en typ bij "zoek": 'dyslexie' in of kijk in de Agenda bij '15 februari' en klik dan verder tot je kan bestellen en inloggen.

Over de spreker:

Sjan Verhoeven heeft zelf dyslexie, ADHD, dyscalculie en is hoogbegaafd. Zij traint en coacht dagelijks (jong) volwassenen met dyslexie, ADHD, autismedyscalculie en hoogbegaafdheid. Zij heeft haar eigen worsteling met dyslexie omgezet in een methode om dyslectici te laten functioneren vanuit hun kwaliteiten. En het werkt!

Reacties van bezoekers:

Docente, 44 jaar:

Beste Sjan, ik wil je bedanken omdat wat je vertelde op veel vlakken echt heel herkenbaar was. Ook bedank ik je omdat jij dat pad van vallen en opstaan hebt willen bewandelen en onderzoeken, waardoor je nu vanuit je ervaringen dit met ons kon delen. En ook omdat je zo open was om je eigen gedachten te benoemen terwijl je een vraag beantwoordde, waardoor ik via jou inzicht kreeg in hoe het bij mij werkt. Dank, dank, dank. Ik heb geen idee hoe deze ervaring verder voor mij gaat werken, maar dat het helpt meer thuis te komen bij wie ik ben, weet ik zeker! Natuurlijk heb ik naar aanleiding van jouw lezing 1000 vragen, maar ik snap door jouw lezing nu ook dat dit ook bij dyslexie hoort. Heel veel blijmoedige groeten!”

Moeder, 61 jaar:

Nu snap ik waarom ik mijn dochter en mijn man niet altijd goed begreep. Hij praat altijd in conclusies en dan volg ik het niet meer. Sterker nog: ik irriteerde mij er altijd aan. Nu begrijp ik dat we gewoon allebei een andere manier van denken hebben. Dit had ik graag eerder geweten, maar vroeger was dit niet bekend."

Een deelneemster van de 4-daagse training, 28 jaar:

Ik heb weer genoten vanavond! Dank voor je lezing. Mijn ouders vonden het ook erg leuk, mijn moeder vooral herkenbaar en voor mijn vader gaf het weer wat meer duidelijkheid en begrip. Het was voor mij erg fijn om mijn ouders te kunnen laten zien waar ik nu mee bezig ben en wat mij zo goed doet! Ik ben weer thuis gekomen met een brede lach op mijn mond en vol energie! ;) Dank!"